onsdag 14 mars 2007

Säljare

Det plingade på dörren förut. När jag öppnade stod det en gubbe utanför med en verktygslåda.
- Är din mamma eller pappa hemma?
- Nä.
- Eller är det du som bor här??
- Ja, det är jag som bor här. (Höggravid dessutom...)
- Ojdå, du såg så ung ut... Jag är här för att sätta upp den här. (Visar en mojäng som ska sitta på dörren som extra lås, fast utan kedja.) Jag har precis monterat en hos grannen här.
- Ja ha. (Jag borde hört talas om detta om det är nåt bostadsföreningen beställt, men jag har inte hört något.) Varför det?
- Ja, man ska ju inte måla fan på väggen men det är en säkerhet att ha en sån här. Jag kan montera den med en gång. (Han börjar pilla på sina verktyg.)
- Vad kostar det då?
- Det är halva priset idag så det kostar bara 295 kr och då monterar jag det direkt.
- Nej tack.
- Ja men det är ju en slags försäkring så att det inte händer nåt...
- Jag tror inte att det händer nåt här!
- Det tror man ju inte men det kan ju göra det.
- Jag är inte intresserad.
Gubben surnar till och lommar iväg till nästa granne. Jag tror inte att alla är medvetna om att det kommer en faktura till dem om några dagar. För så som han betedde sig så fick man intryck av att det var en gratis tjänst som ingick av någon anledning. Hoppas att han inte ska hämnas och bryta sig in någon dag för att visa att det minsann även kan hända här...

2 kommentarer:

elmaa sa...

Knäppa gubbe! Man ska aldrig lita på säljare! Och vad vad det där om "Är din mamma eller pappa hemma?!" Suck!

Jo ang slemproppen. Jag kände ingenting rent fysiskt, mer än att jag hade väldigt många täta sammandragningar kvällen innan. Så natten därefter när jag var upp för att kissa såg jag massa gula géleklumpar i trosorna (du får ursäkta den trevliga beskrivningen). Såna har jag aldrig sett förut. Sen kvällen därpå kom det ännu mera géle och en jättetjock flytning. Och sen har det varit lugnt... BM sa att så länge det inte är någon blod i den har inte förlossningen startat.

Rent känslomässigt kände jag lite lätt panik och oro. Det kom ju så plötsligt! Men sen blev det bättre och nu är jag mest nyfiken på "resultatet". Men du vet hur det är... Det är lätt att vara kaxig och modig mitt på dagen, på nätterna är allt mycket läskigare!

Sanna sa...

Tack för att du svarade Elma. Det låter som att det kan ha varit det... Men jag vet inte. Hoppas inte det, som sagt. Inte än...;-)