fredag 30 mars 2007

I går på förlossningen tog de nytt blodtryck på mig, som visade sig vara något för högt. Därefter fick jag ligga på en säng och BM fäste två elektroder runt min mage som registrerade Los hjärtverksamhet och mina sammandragningar. Dessutom skulle jag trycka på en knapp när Lo rörde på sig. En timma fick jag ligga och titta på CTG-apparaten och Lo rörde på sig tydligt några gånger. Minns inte när jag kunde känna honom så tydligt tidigare, måste vara minst ett par veckor sedan. Efter detta var det dags för urinprov och en blodtryckskontroll till. Ingen äggvita i urinen men fortfarande för högt blodtryck. Nu var det dags för ultraljud. Jag fick en relativt ung, kvinnlig utländsk läkare som verkade väldigt koncentrerad och noggrann. Tyvärr sa hon inte så mycket och det lilla hon sa var inte alltid så lätt att förstå. Ultraljudet tog ungefär 40 minuter och läkaren utförde flera mätningar av huvud, mage och lårben. Dessutom mätte hon flödet i navelsträngen. Lite frustrerande att ligga där under så lång tid utan att få några indikationer på om allt är bra eller inte. När ultraljudet var klart fick vi vänta i trekvart innan vi fick reda på något mer. När läkaren kom in igen informerade hon mig om att jag skulle vara väldigt uppmärksam på förändringar i min egen hälsa (t ex huvudvärk, ögonflimmer och ont i magen), som kan tyda på havandeskapsförgiftning, eller på fosterrörelser och ringa till dem så fort något känns annorlunda. Så nu är det "tagga ner" och leva i NUET som gäller för mig de sista veckorna. Usch, känns som ett stort ansvar... Jag menar alltså att det är ju bara jag som kan avgöra om något känns annorlunda. Jag kan ju liksom inte säga till E att "kan inte du känna efter ett par dagar?" Läkaren berättade också att Lo är väldigt liten, han ligger under den understa kurvan. Om han följer sin kurva så är det ingen fara att han är liten, om jag uppfattade läkaren korrekt. Om ett par veckor ska vi in till förlossningen igen för nya undersökningar. Vi ska även in till mvc i början på nästa vecka för extra kontroll av blodtryck och äggvita.

Jag fick med mig Los kurva hem och några bilder från ultraljudet som var i princip omöjliga att tolka för mig. (Tacka vet jag 3D-UL!) Trodde att jag skulle förstå och se mer av ultraljudet nu när bebisen är större, men det var så otydligt! Gör de så med flit så att man inte ska se för mycket? Hursomhelst så kunde jag tyda att läkaren skrivit att Lo endast väger ca 2 300 gram. Enligt boken Mammapraktika väger bebisar nästan 3 kg i graviditetsvecka 37. Mammans magmått ligger mellan 33-36 cm.

1 kommentar:

Lena sa...

Usch vad jobbigt när man inte får så mycket info. :/ Sen blir man ju orolig när de säger att han väger för lite också.