torsdag 27 september 2007

Syrran i farten, igen...

Det handlar om storasyrran, snart 34 bast. Hon är impulsiv, min syster. I somras fick hon för sig att hon skulle köpa en kinesisk nakenhund. När hon får för sig saker är hon väldigt energisk och företagsam, så ett par veckor senare hade hon förstås en nakenhund hemma. Innan det var det en papegoja som gällde, men den flög i väg... Nu har hon fått för sig att hon vill ha en Jeep. Som den förnuftiga lillasyster jag är frågade jag om det inte blir mycket dyrare än hennes nuvarande bil. (Hon har en pålitlig Toyota Corolla, årsmodell 2004.)
- Nä, den kostar lika mycket! svarade hon entusiastiskt.
- Men den är säkert rätt dyr att reparera?
- Det är en -04, så den går ju inte sönder! (Alltid lika positiv om det är nå´t hon vill ha.)
- Den lär ju dra lite mer bensin? (Någon måste ju bromsa hennes infall, oftas den tråkiga lillasystern...)
- Ja, den drar dubbelt så mycket som Toyotan, men jag kör ju inte så mycket bil! *jätteglad*
- Skatt och försäkring då?
- Den kostar bara 1000 kr mer om året att försäkra, så det är ju inte så mycket!
- Skatten då? Det lär ju inte vara någon miljöbil direkt...
- Vaddå? Är inte skatt och försäkring samma sak?
- Nää... Skatt betalar du till staten för att du utnyttjar vägarna... bla bla bla... Försäkring betalar du till försäkringsbolaget så att du får pengar om det händer något med bilen... bla bla bla.., förklarar lillasyrran som till skillnad från storasyrran aldrig ägt någon bil.

Syrran var och tittade på Jeepen igår. Det skulle inte förvåna mig om hon köpt den.

Inga kommentarer: