onsdag 27 december 2006

Vilda Lo på mvc

I förmiddags var vi hos barnmorskan för första mätningen av magen. Tänkte inte på att de inte mäter runt magen, utan längs med när man ligger ner. Jag hamnade i alla fall precis under normalkurvan. Hon försökte även lyssna på bebins hjärta, men det var lite klurigt eftersom Lo var så vild där inne. Tänk att Lo redan sparkar så hårt att det syns på utsidan av magen! Har kommit på ett nytt namn... Vilda. Fast Lo är ju Lo. Kanske Vilda Lo? ;-)

Pratade med barnmorskan om Aurora, som jag trodde att hon anmält oss till, vilket hon inte alls gjort. Hon verkade inte så sugen på att anmäla oss heller, det verkade mest jobbigt för henne! "Ja men snart börjar ju föräldrargruppen, då får ni ju massa information!" Dessutom undrade hon vad jag var orolig för egentligen och när jag bl a nämnde att det är jobbigt att inte veta när det sätter igång svarade hon helt enkelt att "Ja men så är det för alla, dessutom får ni ju veta det på föräldragruppen!" som om det skulle hjälpa mig. Dessutom får vi inget datum på föräldragruppen... Efter att jag ännu en gång försökt formulera alla mina rädslor på ett kortfattat sätt undrade barnmorskan vad jag ville att Aurora skulle göra för mig. Vid det laget var jag rätt trött på henne och hennes oförmåga att visa sympati så jag svarade lite spydigt att "Jag vet inte, det är ju deras jobb att veta". Hon muttrade lite och skrev motvilligt en remiss.

Jag vill byta barnmorska! Jag vill ha en som jag kan känna förtroende för och som jag vågar anförtro mig till. Hon vi har är trevlig och säkert kompetent, men personkemin stämmer inte riktigt. Hon tycker säkert att jag är knepig, medan jag tycker att hon verkar köra på mest på rutin utan att egentligen bry sig eller engagera sig i mig eller min graviditet. Fast egentligen har jag inget konkret att klaga på, eller det har jag visst! Jag fick påminna henne om att "ska inte jag på återbesök på gyn för att kolla om de där bakterierna försvunnit som jag fick penicillin för?" "Nej, det är nog inte nödvändigt", sa hon och tittade på sin dataskärm en stund innan hon fortsatte "Här står visst att du ska på återbesök 12 veckor efter behandlingen, jag får väl boka in en tid då..." Kan hon inte ta fem minuter och läsa igenom journalen innan hon får in ett nytt besök?

När vi var klara hos barnmorskan var det dags för provtagningar. Jag känner mig alltid lite äcklad på den avdelningen. Inte för att jag är spruträdd eller nåt, sånt tycker jag bara är häftigt, utan för att det alltid är en massa konstiga gamla gubbar där som luktar illa och glor på mig utan att vika med blicken. Varför kan inte barnmorkan ta proverna istället? Skulle gå mycket fortare också. Hon ringde förresten i eftermiddags och sa att mitt blodvärde sjunkit ganska mycket (från 129 till 117). Det var ingen fara, men hon rekommenderade mig att börja äta järntabletter. Äter redan 2 tabletter om dagen av multitabletterna "Mitt val kvinna" (eller vad de heter...).

Nu hoppas jag E är redo för film! Jag har velat titta på film i över en vecka men vi har inte orkat, eller så har han inte orkat. Ska bli skönt att låta tankarna vara någon annanstans än i verkligheten...

Inga kommentarer: