torsdag 22 januari 2009

Tröttsam fråga...

Jag vill arbeta. Jag söker jobb. Allt i från jobb som matchar min kompetens till arbeten, som inte kräver mer än godkända gymnasiebetyg (om ens det). Jag är trött på alla dessa standardmail med negativa och opersonliga besked! Fick ett idag: "Vi har haft många kompetenta sökande och urvalet har inte varit lätt. Tyvärr måste vi meddela att vi nu har gått vidare med andra sökande." Jobbet jag sökt var som telefonförsäljare. Mina knappt 200 högskolepoäng kan jag ju stoppa upp någonstans... Förutom att det faktiskt är psykiskt jobbigt att vara arbetslös, både vad det gäller ekonomiskt och den sjunkande självkänslan, så är det även jobbigt att ständigt få frågan av sina bekanta (ofta väldigt hurtigt ställd) "Hur går det med jobbsökandet? Nå´t på gång?" Det är skillnad om jag träffar eller hör av personen i fråga sällan, men de jag träffar ofta kan väl lugna sig en aning... och dessutom borde de förstå att jag lär ju berätta för dem om min situation förändras! Det är särskilt en person som alltid, alltid, frågar oavsett om vi pratar i telefon, fikar eller hon messar eller mailar... Blir så trött!

Hmm... Jag kanske skulle kontra med att alltid fråga henne "Några barn på gång snart, eller?" Nej då. Jag är mer smidig än så. Tror jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åhhhh.Vännen. Jag förstår verkligen din frustartion. Och alla dessa frågvisa människor. Men det måste vända snart. Du ska se att jobbet kommer. Det måste det göra. Ge inte upp!

Många många kramar Elma