torsdag 8 januari 2009

Slutbesiktning

I dag är det dags för ännu en slutbesiktning av vårt hus. Jag som trodde det var bekymmersfritt att flytta till ett nybyggt hus hade helt enkelt väldigt fel... Visst, vi behöver inte åtgärda eventuella felaktigheter eller brister själva, men det går åt mycket tid till att granska, tjata, kontrollera och se till att åtgärderna blir ordentligt utförda. Och då kan jag tillägga att vi förstås inte är några experter på området och inte heller så väldans kritiska. Vi har väl inte haft några jätteproblem, men som exempel kan nämnas lösa kontakter, ojämnheter i väggar som behöver spacklas, en liten spricka i trappen och -just det- fönsterpartierna satt snett så de var tvungna att flytta dem. Nytt golv i något rum har vi också fått. Bland annat.

Snart kommer de som sagt hit igen och den här gången har de mobiliserat sig ordentligt. Förutom besiktningsmannen kommer representanter från entreprenören och säljbolaget. Det blir alltså gubbarna "mot" den-lilla-flickan-med-den-väna-rösten-som-fortfarande-måste-visa-legitimation-när-hon-köper mellanöl-på-ICA. På min lista över nya anmärkningar har vi tolv punkter. I dag har jag gått runt med vinkelhaken och kollat huruvida väggarnas inner- respektive ytterhörn är vinkelräta eller inte. Så vitt jag kan bedöma är det inte många som är det. Men då är frågan om det är inom toleransen, för det är trots allt inget man tänker på med blotta ögat. E kunde inte vara ledig idag eftersom han har tyskar på besök. Men det ska nog gå bra ändå! Fördelen med att ha med E är att han har en pondus och erfarenhet (från sitt arbete), som jag saknar och han har en annan kraft när han säger ifrån. Jag kan ibland känna att jag blir "åldersdiskriminerad" i såna här sammanhang. Dessutom kvinna. Eller "flicka" då;) Fast jag har blivit säkrare och kaxigare med åren och för min egen del kan det faktiskt vara skönt att E inte är med, för då får jag en möjlighet att uttrycka mina åsikter. Annars kan E ha en förmåga att "köra över" mig för att han sedan tidigare är van vid att jag är blyg och inte säger så mycket. Det är förstås inget han gör med flit, men han har inte riktigt hängt med i min "personliga utveckling"...

Klockan 14.00 kommer de. Jag har precis hämtat Lo från dagis, som somnade helt enligt min plan så fort vi kom hem. :)

Update: Besiktningen gick bra, men jag fick inte lägga till några nya anmärkningar. Nu väntar jag på nästa delegation, som jag ska rapportera de nya punkterna till. Klockan är redan tre och Lo sover väl inte hur länge till som helst... Dessutom börjar det mörkna och då är det svårare att se vissa fel.

Inga kommentarer: