torsdag 25 december 2008

Julhelgen

Födelsedagsmiddag
Dan före dopparedagen fyllde E 35 år och hans familj var bjudna hem till oss på födelsedagsmiddag. Trots att jag var förkyld och hade fruktansvärd huvudvärk hela dagen gick förberedelserna galant. Maten blev jättegod och stämningen var på topp. Till förrätt bjöd vi på "3 små rätter"; minikrustader fyllda med philadelphia + soltorkad tomat + parmaskinka, pumpernickel (?) toppad med en röra gjord på lax + pepparrotsvisp och så miniknäcke med gubbröra. Skålade gjorde vi i mousserande vin. I love bubbles... Till huvudrätt blev det Rosmarinkyckling med färsk pasta och rött vin. Till efterrätt blev det E:s favoritkaka.

Julafton
På julaftons morgon vaknade jag genomförkyld med rinnande snok och ögon samt ännu värre huvudvärk än dagen innan. (Nej, det var inte vinet;)) Inga tabletter hjälpte idag heller så det var bara att bita ihop och packa sig iväg till mina föräldrar. Skönt ändå att vara hemma hos min egen familj när jag är krasslig, då känns det helt okej att lägga sig i en säng och läsa DV medans de andra grejar... Dessutom är julaftnarna hemma hos mina föräldrar ganska så soft och innehåller inga "måsten". Tomten kom naturligtvis och lilla Lo var inte ett dugg blyg för honom -snarare tvärt om! Han drog tomten i skägget och följde honom ut när han skulle gå. Sedan stod han i fönstret och vinkade länge efter honom. Det kändes som att Lo förstod att det kommer dröja ett tag innan han får se tomten igen...

Jag och E hade bara köpt tre julklappar till Lo varav ett paket med kläder. Lo får ju paket från andra också och jag vill inte att han ska vänja sig vid ett överflöd av paket, som mina småsystrar... Jag och storasyster satt bara och häpnade när småsyrrorna öppnade sina paket med varsin lap-top, wii-spel, presentkort på hårförlängning, plattänger och andra prylar. Kanske var vi lite oförberedda eftersom mor meddelat oss att de skulle ligga lågt med julklappar i år då ekonomin inte tillät några större utsvävningar, eller så var vi kanske avundsjuka för att våra julklappshögar så markant skiljde sig från småsyrrornas och endast bestod av varsin Paradisask och skålar (till mig) respektive koppar (till storasyrran).

Juldagen
Idag har jag varit själv hemma hela dagen, fortfarande krasslig men på bättringsvägen. (Jag räknar kallt med att orka trängas på rean i morgon, har inte gjort det på flera år!) E och Lo har först varit i väg hos E:s föräldrar och firat jul, därefter åkte de vidare till kompisar på knytkalas. Det känns lite tråkigt att missa båda delarna, men samtidigt hade det inte varit särskilt roligt varken för mig eller de andra om jag varit med i det skick som jag är i... Istället har jag tagit det lugnt här hemma, diskat och tvättat, varit ute och gått i solen, lyssnat på nya Kent-boxen och nu ska jag lägga mig i sängen för att läsa och äta praliner innan grabbarna stormar in igen... De är ganska högljudda, mina killar;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad konstigt.. varför får dina småsyskon så mkt mer paket (och värde) än dig och din storasyster???! Den matematiken funkar inte för mig, alla barn ska väl ha för ungefär samma summa pengar.. eller är jag alldeles ute och cyklar. Jag menar inte någon mm-rättvisa, men nån måtta får det väl vara? Oj.. jag blev visst riktigt upprörd å dina vägnar.

Sanna sa...

Ja, liiite mer rättvist borde det allt vara tycker jag. Trots att tonåringarna fortfarande bor hemma och jag och storasyrran inte gjort det på länge. Det hade ju vart skillnad om jag och storasyrran haft en lysande ekonomi, men så är ju inte fallet. (Tyvärr.)