onsdag 1 augusti 2007

Lördagsbak

I lördags satte jag igång och bakade Hallongrottor till dopet. Dubbel sats fick det bli. Kanske måste jag baka en tredje sats också... Jag har inte gjort Hallongrottor förut så det var lite klurigt att få till dem innan jag kom på en bra teknik. I början ville de bara spricka när jag tryckte till för sylthålet. Men sen så! Ett tips är att använda sylt i flaska, väldigt smidigt att trycka ut sylt på kakorna istället för att kladda med skedar. Receptet hittade jag på ica.se.


Hallongrottor
4,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smör
1 dl hallonsylt
Muffinsformar (20-25 st)
.
.
.

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Tillsätt smör och arbeta samman till en deg. Lägg i kylen. Gör små platta bollar av degen och lägg i muffinsformar. Gör hål och klicka i sylt. Grädda ca 10 min, mitt i ugnen.





Inga kommentarer: