onsdag 11 augusti 2010

Nytt dagis

Efter drygt 2 års köande har vi fått en plats på dagiset som ligger alldeles brevid oss. Det känns vemodigt att byta just nu eftersom Lo trivdes så himla bra på sitt gamla och dessutom hade fått sin första bästis... Men, men, ibland får man helt enkelt se till det som är mest praktiskt för familjen trots att det gör lite ont i mammahjärtat.

I måndags började den nya föräldraaktiva inskolningen med att en fröken kom på hembesök en timma. Hon lekte med Lo, informerade (återigen) om den fortsatta inskolningen och hur viktigt det är att namna alla kläder.

Om jag uppfattat det rätt så är tanken med den föräldraaktiva inskolningen dels att barnet ska känna trygghet att föräldern är med hela tiden istället för att, som tidigare, smita undan ett tag. (Att "smita undan" har jag dock aldrig själv gjort då jag anser att det är väldigt viktigt att (i alla sammanhang) tala om att man går iväg så att barnet vet om det...) Sen är det ju även bra för föräldrarna att se hur verksamheten fungerar och lära känna fröknarna och barnen lite grann. Dagis är en så stor del av barnets vardag så det blir också lättare att prata om vad som hänt under dagen med sitt barn om man har lite koll...

I går var jag därför med Lo under hans första dagisdag. Från kl 9 till kl 14. Det kändes som fem väldigt lååånga timmar... Eftersom Lo är trygg i sig själv och har varit inne i verksamheten tidigare (även om det var på ett annat dagis) så var han självständig och tydde sig till fröknarna på en gång. Dessutom är han ju såpass gammal så han kan prata och göra sig förstådd om det skulle vara nåt...

Egentligen skulle E varit med Lo under hela dagen idag, men han fick ett viktigt möte så det fick bli jag igen. Jag konstaterade ganska snabbt tillsammans med fröknarna att jag inte behövde stanna kvar... Skönt! Enligt "det nya systemet" ska en förälder finnas med hela tiden under tre dagar..! Sista dagen ska barnet vara själv, men då endast i 3 timmar.

Jag tror den här typen av inskolning är bra för barn som inte gått på dagis tidigare, men jag är glad att det finns lite flexibilitet kring hur man lägger upp det beroende på hur det går för barnet men även beroende på föräldrarnas intresse... Det är trots allt inte alltid så lätt att "bete sig i ovana sammanhang".

Hur som helst är fröknarna gulliga även på det här dagiset och jag tror att Lo kommer trivas! Själv känner jag redan att det är en väldig lyx att ha så nära till dagis!

2 kommentarer:

Lina sa...

Pillren är nån import från kina eller japan, roliga var de iaf :)
Stövletterna kommer från scorett. De har två modeller som är näst intill identiska, båda i skinn. De kostar 799kr resp 1099kr. Dvs båda är ett kap om man jämför med originalet :P

Vad skönt att det går så smidigt att byta dagis :)

Sanna sa...

Hahahah! Det lät ju bra det där... (med pillren...) ;)
Tack för tipset, men köpte mig ett par från Nilson idag. Perfekta:) Fanns ett par med dragkedja oxå, som på originalet, men de var blanka i skinnet och klämde på tån... Dessutom är jag helt såld på matta!