måndag 19 april 2010

Geocaching

I helgen har jag testat geocaching. Det måste vara bland det nördigaste man kan hålla på med... ;) Men, jag erkänner, det var rätt så kul... Kortfattat går det ut på att man letar efter gömda "skatter", så kallade cacher, med hjälp av en gps. De kan vara placerade i princip var som helst, vara stora eller små och de är kategoriserade efter svårighetsgrad. När man hittat en cache (t ex en gammal filmrulleburk), öppnar man den och fyller i sitt namn på en pappersremsa som ligger i. När man kommer hem ska man koppla upp sig och logga de skatter man hittat. Skatterna vi hittade fanns bland annat i ett träd, en lyktstolpe och på en sån där byggnad för kundvagnar. Mer eller mindre klurigt gömda... I hela världen finns det 1,040,726 stycken cacher så det är bara att registrera sig och sätta igång med skattjakten om man är sugen på att hamna på topplistorna!
.
psst! Om du har en iPhone är det bara att ladda ner den här appen och kolla hur nära dig det finns cacher. Min närmsta ligger ca 300 meter från huset! :)
.
En väldigt bakfull syster, som lurade med mig på geocaching, och jag.
.
Syrrans höjdrädda pojkvän försöker komma åt en av skatterna....

Inga kommentarer: