tisdag 23 februari 2010

Från 2009 till 2010

Året 2009 kom, sågs och besegrades. Dock inte helt skadefritt. Det satte sina spår i själ och hjärta, sår som lyckosamt nog läker framgångsrikt. När vi närmade oss årets slut kände jag att 2010 måste bli ett bra år. Ett år av förändringar. Förändringar som kan bli jobbiga men som kommer att leda till något positivt. Förändringar som kan vara svåra att genomföra, men som ändå måste realiseras. Förändringar som på sikt kommer leda till utveckling på flera plan. Så lätt att säga, så svårt att göra. Men finns det något val? Självklart gör det det. Jag kan välja att följa den enkla vägen, den invanda, den förväntade. Eller så kan jag välja att ta en annan väg. En väg med uppförsbackar och snåriga stigar där jag tvingas utmana mig själv (och kanske även till viss del min omgivning?) för att utvecklas och till sist hitta den väg som känns lagom utmanande och spännande. För är det inte så att många av oss i mellanmjölkens land söker efter det som är just ”lagom”? Inte för lätt, inte för svårt. Vi vill ha utmaningar, men ändå känna att vi har en möjlighet att klara av dem. Om vi misslyckas är de för svåra och vårt självförtroende sjunker. Är uppgifterna för enkla tar vi medgången med en lätt axelryckning utan att riktigt reflektera över att vi faktiskt åstadkommit något. Om vi fått kämpa ”lite lagom” för att klara av uppgiften så känner vi oss belåtna och vårt självförtroende ökar. Givetvis blir vi överlyckliga om vi klarar av en till synes omöjlig uppgift, men resan dit kan ha haft ett alldeles för högt pris och därmed också en besk eftersmak…

Nu är 2010 här och resan har börjat! Mest i tanken, inte lika mycket i handling. Inte än. Små, små steg framåt mot en oviss väg, men ändock en annan väg. Det här kommer bli ett förändringens år och när jag blickar tillbaka på det i december hoppas jag känna stolthet och glädje över vad 2010 erbjudit. Eller snarare vad jag själv sett till att året fört med sig!

2 kommentarer:

järnebrand sa...

Slingriga och krokiga kringelikrokvägar i uppförbacke är bra för karaktären och därför självklart mina älsklingsvägar eftersom jag måste jobba lite med min karaktär ibland... ;)
Kul att se dig här! :)
Stor kram!
Johanna

Sanna sa...

Stor kram till dig med! :)