onsdag 29 september 2010

15-timmars suger!

Till att börja med vill jag bara säga att det givetvis är ett stort privilegium att vi arbetslösa får lämna våra barn på dagis några timmar varje vecka. Antal timmar varierar i olika kommuner och i Skövde kommun är det 15 timmar som gäller. Antingen 3 h varje vardag eller 5 h fördelat på tre vardagar. Lo går det sistnämna.

Arbetsförmedlingens introduktionsmöte fick jag reda på att om jag vill arbeta heltid så ska jag också kunna söka jobb under motsvarande timmar. Alltså 40 timmar i veckan. Den ekvationen låter väl någorlunda rimlig på papperet om man orkar hålla motivationen uppe och inte har en vild 3-åring som hatar när Mami sitter vid datorn och knackar på tangenterna. De där fem timmarna går väldigt fort! Det är transport från lämning och hämtning. Lunch. I bästa fall en intervju. Kanske 2 timmars restid till och från den. Tid för att förbereda sig så man kan prestera sitt bästa. Tid för möten med jobbcoachen. Mycket ska hinnas med på de där 15 timmarna! Sedan förväntas man alltså sitta ytterligare 25 timmar på kvällar och helger när man lagt sin vildunge. Visst, det är många som arbetar skift, det är inte det. Men 15 timmar på dagis tycker jag är på tok för lite...

Inga kommentarer: