måndag 27 juli 2009

Vinbärskaka

Jag plockade röda vinbär hos mor i helgen och funderade på vad jag skulle göra med dem. Att enbart frysa ner dem och ha som is i drinkar (snacka om kreativt... *eh*) kändes lite väl simpelt så jag googlade efter något enkelt recept och bakade en kaka. Trots att jag inte är någon Leila och aldrig bakat den förut vågade jag mig på att byta ut en del av strösockret till råsocker och ströbrödet till cocos. Och om jag får säga det själv så blev kakan riktigt smarrig! :)

Kaka med röda vinbär
- 2 ägg
- 1 1/2 dl strösocker

- 1 dl råsocker
- 2 1/2 dl mjöl
- 75 g smält smör

- cocos
- 1 näve röda vinbär

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader och smält smöret. Smöra och strö cocos i en springform. Rör ihop ägg och socker. Rör ner mjölet och därefter smöret. Häll smeten i formen. Lägg i bären och tryck ner dem lite. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter. Pudra ev över florsocker och servera med vaniljglass eller grädde.


3 kommentarer:

Anna sa...

Tack för receptet! Jag har plockat massor av vinbär och behöver alltid recept för dem!

Sanna sa...

Ha den inte för länge i ugnen bara, det hade jag när jag gjorde den igen. Inte fullt lika god då... Funderar på att testa med blåbär nästa gång!

Lina sa...

Min mormor kallar denna för "hastkaka" eftersom det går så snabbt och enkelt att göra den. Brukar göra den till fikat på jobbet med hallon och blåbär. Mumsigt värre :)
Kul att hitta din blogg.
Kram Lina