söndag 17 juni 2007

Läkarbesök & hjärtfel

I veckan var jag i väg på Los första läkarbesök efter bb. E kunde inte komma loss från jobbet så jag fick packa ner Lo i vagnen och stressa iväg i värmen. Förutom att jag svettades som en gris (varför säger man så, svettas grisar?) och Lo kissade när han låg naken, så gick allting bra. Lo var på strålande humör och charmade samtliga närvarande. Det gjorde nog däremot inte jag som försökte koncentrera mig på att sluta svettas... Hur som helst, vikten var 4 605 gram och längden 56 cm. Att han växer märks på bodysarna, jag har redan plockat undan 50-storlekarna och 56:orna spänner i grenen om jag inte drar hårt i dem innan jag klär på honom. Förutom längd och vikt lyssnade läkaren på hjärtat.

Lo föddes med ett hjärtfel, öppetstående ductus arteriosus, vilket upptäcktes genom ett blåsljud på bb när läkaren lyssnade på hjärtat.

"Ductus arteriosus persistens (botalli) är under fosterstadiet en normal förbindelse mellan lungpulsådern och stora kroppspulsådern. Den ska normalt sluta sig snart efter födseln. Om detta inte sker får hjärtat arbeta extra för att kunna pumpa tillräckligt med blod ut i kroppen. Dessutom kan blodflödet mellan lungorna bli för stort. Detta hjärtfel upptäcks och opereras för det mesta tidigt. Ett öppetstående ductus har ett mycket typiskt kontinuerligt blåsljud." (www.barnsidan.se)

Ett par dagar senare gjordes ett ultraljud på honom för att konstatera detta. Fy, det var läskigt. Han var ju så liten och vi hade ingen aning om vad det kan innebära för honom. Läkaren lugnade oss dock och sa att det var ett "positivt besked". Med det menade hon att det kunde varit betydligt allvarligare men att antingen så växer problemet bort eller så krävs det en enkel operation. Jag har försökt att inte tänka på det här med operation, för hur "enkel" en operation än är så handlar det ju om hjärtat i det här fallet, Los lilla hjärta, och om något går fel så... ja, det vågar jag inte ens tänka på! Förra veckan hade vi tid för ett nytt ultraljud för att undersöka om problemet finns kvar. Det blev dock inställt dagen innan och framflyttat till nästa månad. Så när vi var på bvc frågade jag barnläkaren om han kunde höra blåsljudet. Det gjorde han inte! Så förhoppningsvis har det växt igen av sig själv. Men klart besked får vi först på ultraljudet nästa månad. Hoppas hoppas...


Bild: www.barnsidan.se

1 kommentar:

elmaa sa...

Gumman. Hoppas Hoppas Hoppas allt är bra! Att läkaren inte kunde höra nåt måste ju vara en föraning om ett positivt besked. Håller tummarna och tänker på er.

Och va han växer lillkillen. Snart är han ikapp Dino!

kram