måndag 3 januari 2011

En solskensmorgon

Vilken härlig vinterdag!  Liten Lo vaknar vid 6-tiden och kommer och lägger sig hos mig. Pratar lite varpå jag ber honom att somna om tills klockan ringer. Han somnar om tills klockan ringer! (Händer aldrig att han somnar om hos Lopappan... hehe...;) Han hjälper till att både plocka fram frukost och att ställa in disken i diskmaskinen när vi ätit färdigt. Utan att jag ber honom om det. När jag klätt på honom (ja, han är lite lat med påklädningen ibland..) vill han leka med Pippi-huset.

S: Du hinner inte det, vi måste gå snart...
Lo: Jag hinner.
S: Ok, lek lite medan jag klär på mig då... men du måste städa sen.

Mammi klar, tittar på klockan.

S: Lillkråkan, nu får du städa då.
Inget svar.
S: Hör du vad jag säger..?
Lo: Jag hör vad du säger.
S: Då gör du som jag säger.
Lo: Jag gör som du säger.

Lo städar. Ute skiner solen, det är näst intill klarblå himmel och jag tippar på att det är omkring 7 minusgrader. Det blir en promenad med vagnen till dagis. Totalt en runda på 5 km. Dagens första. På hemvägen köper jag semlor till förmiddagens fikadejt med C. Vi har inte träffats sen i somras så vi hade en del att ta igen... Efter mycket prat och skratt är det dags för dagens andra dagispromenad. Denna gång för att hämta hem P. Han somnar gott i vagnen så jag och C kan fortsätta med vårt deeptalk. Behöver jag säga att det blev en extra lång runda hem :)

Jag är egentligen ingen Semmelfantast, men idag smakade det riktigt gott! :)

Inga kommentarer: